הסכמים מסחריים
הסכם מפורט שנחתם בתחילת יחסי העבודה, יהווה סיפתח נפלא ליחסינו עם הלקוח. הכל ברור מראש, ולא צריך להסתמך על זיכרון של אף אחד מהצדדים, במקרה של חוסר הבנה. ככל שההסכם יהיה מפורט יותר, הסיכוי לאי הבנות עם הלקוח מצטמצמות משמעותית.ש
נושאים חשובים שיש לכלול בהסכם ההתקשרות
- פרטי הצדדים להסכם
- השירות / המוצר – מה מוצע למכירה, לפרטי פרטים. צאו מנקודת הבנחה – מה שברור לכם, לא בהכרח ברור ללקוח. ככל שתפרטו יותר מה כולל השירות, הלקוח ירגיש ביטחון לקראת ההתקשרות איתכם..
- צאו מנקודת הנחה, שמה שברור לכם, לא בהכרח ברור ללקוח..
- התמורה ותנאי התשלום – כמה יעלה השירות / מוצר, האם יש חלוקה לתשלומים, מהם המועדים לתשלום, כיצד ניתן להעביר את התשלום,
- מקדמה – מה גובהה, האם תוחזר בקרות מקרסים מסויימים?
- מועדים – תוך כמה זמן יספוק השירות / המוצר, האם הלקוח בעצמו נדרש לתנאים מסויימים על מנת שתוכלו לעמוד במועדים שהצבתם? מה משך ההתקשרות?
- מדיניות ביטול והחזרות – באילו תנאים ניתן להחזיר את המוצר? באילו שלבים ניתן לבטל את השירות ובאילו תנאים?
- זכויות וחובות – מהן ההתחייבויות של הצדדים, לעומת הזכויות שלהם האחד כלפי השני.
- ביטול והפרת ההסכם – מה קורה אם אחד הצדדים לא עומד בהתחייבויות אותם לקח על עצמו במסגרת ההתקשרות? מהן הסנקציות שיחולו על הצד המפר, ומהן התקופות להן יהיה זכאי הצד הנפגע.
כמובן, שבכל הסכם יש לבצע את ההתאמות הרלוונטיות לעסק, ולבדוק התאמה לחוק ולתקנות הגנת הצרכן, במידת הצורך.
טיפ חשוב!
חשבו על לקוחות עבר, מקרים בהם נתקלתם בקושי מול לקוח - האם אתם יכולים להסיק מסקנות מהתקשרויות קודמות ולהחיל אותן בתוך ההסכם, על מנת למנוע הישנות של מקרים בעייתיים דומים ?
אגב – לציין מה לא כולל השירות, לעתים לא פחות חשוב. לדוגמא " שכר הטרחה אינו כולל עיצוב אלבום דיגיטלי". או "שעות נוספות מעבר לקבוע בהסכם זה, יתומחרו בנפרד".
זכרו – הסכם ההתקשרות מגן עליכם ועל הלקוח, תוחם את גבולות הגזרה שלכם, ובאחריותכם לספק אותו, לפני וכתנאי לתחילת העבודה המשותפת.
תקנון אתר
כאשר אדם הוא בעליו של אתר אינטרנט מכירתי, דרך ההתקשרות עם הלקוח, טרם המכירה, לרוב תתבצע דרך האתר עצמו. על כן, חשוב מאוד, כי לפני שהלקוח רוכש את השירות או המוצר המוצעים באתר, נפנה אותו לתקנון, המפרט את תנאי ההתקשרות החלים על העסקה.
התקנון צריך להיות ברור, מפורט ונגיש לכל לקוח, לפני שיבצע את פעולת הרכישה.
הנושאים שצריכים להיות מפורטים באתר, בין היתר:
- הרכישה – באיזה אמצעי תשלום תתבצע
- מדיניות החזרות וביטולים – באילו תנאים ניתן להחזיר/להחליף/לבטל את רכישת המוצר
- אספקה והובלת המוצרים – תוך כמה זמן יסופק המוצר, באיזה אופן, ומהן העלויות.
- שירות הלקוחות – כיצד הלקוח יכול ליצור קשר במידה וישנה בעיה או שאלה.
- אחריות – אילו פגמים מכסה האחריות, מה תוקפה, באילו תנאים תינתן האחריות וכו'.
- אבטחת מידע – באילו מהפרטים שנמסרו על ידי הלקוח אתם רשאים להשתמש, ולצורך מה.
- קניין רוחני – למי שייכות הזכויות באתר, ומה אסור למבקרי האתר לעשות עם המידע המצוי בו.
- דין וסמכות שיפוט – מהם הדינים החלים על רכישה באתר זה, והיכן ידונו סכסוכים הנובעים משימוש בו.
כמו בהסכם התקשרות עם לקוחות, גם בתקנון לאתר יש לבצע התאמות רלוונטיות למוצר או השירות הנמכר, ותקנון אשר מנוסח בצורה רחבה ומפורטת יספק לבעל האתר הגנה מירבית.
הסכם שותפים
לעתים, לצורך התרחבות העסק, או לשם הקמת עסק חדש או שירות ספציפי אנו נקשרים עסקית עם אדם אחד או יותר, על מנת להגשים את המטרה המשותפת של הצדדים. על מנת שיחסי הצדדים יהיו ברורים, יש לחתום על הסכם שותפות, אשר ייתן מענה מקיף לכל שלבי ההתקשרות, מתחילתה ועד סופה, ככל שיגיע, ויגדיר את זכויותיו וחובותיו של כל אחד מן הצדדים.
הסכם השותפות מסדיר , בין היתר, את הנושאים הבאים:
מטרת השותפות ופעילותה
אופן הקמת השותפות (שותפות רשומה או חברה בע"מ),
תחומי אחריות ותפקיד של כל אחד מן השותפים בו.
אופן קבלת החלטות
ניהול החברה
חלוקת רווחים וכיסוי הפסדים
פתרון סכסוכים
פירוק השותפות
קנייו רוחני